Terms and conditions Private

Terms and conditions B2B

Köpvillkor privatpersoner

Köpvillkor för privatpersoner hos Dunke Design AB
  1. Köpvillkor
Följande köpvillkor avser offert och försäljning av produkter på Dunke Design AB:s (hädanefter kallad ”oss”) hemsida (www.dunkedesign.se), ägs och underhålls av: Dunke Design AB Tenngjutargränd 1 b 129 40 HÄGERSTEN SVERIGE Org nr: 559003-0713 Dessa köpvillkor är tillämpliga där svensk eller annan lämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för oss. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida www.kov.se För Företagskunder hänvisar vi till vårt dokument ”Allmänna försäljningsvillkor företag 2017-05-10 (Dunke Design AB)”.  
  1. Kund- och personuppgiftspolicy
All information som delas med oss används bara för att kunna erbjuda mesta möjliga service runt din köpprocess. All information du delar med oss är strikt konfidentiell och i överensstämmande med nya dataskyddsförordningen GDPR. De uppgifter du delar med oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelse till dig och om vi behöver kontakta dig. När du handlar hos oss så registreras du automatiskt för våra nyhetsbrev. Om du inte vill ha vårt nyhetsbrev så avregistrerar du dig enkelt via en länk i mailets fotnot. Övriga personuppgifter används för att ge dig bästa möjliga hjälp före, under och efter köp. I och med att du besöker vår webbsida och anger personuppgifter vid köptillfället samtycker du till behandling av dina personuppgifter. Alla som besöker webbplatsen lämnar också elektroniska spår som kan utgöra personutgifter. Vi använder oss av cookies för att lagra information om pågående köp. I och med besök på vår webbplats samtycker du till detta. Vill du inte tillåta cookies kan du undvika det genom att ändra i inställningar på din webbläsare. Personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter hos oss är Jörgen Brorsson. Vid distribution av våra produkter lämnas nödvändiga personuppgifter till speditörer för att kunna fullgöra leverans. Du som kund har alltid rätt att få dina personuppgifter raderade på begäran, kontakta oss i så fall. Vi använder tillfälligtvis ”third party beacons” (Google Analytics) för att analysera var våra besökare går och vad de gör under besöket på vår webbsida. Vi reserverar oss rätten att närsomhelst ändra denna policy, vänligen ta en titt här med jämna mellanrum.  
  1. Innehåll – Produkttillgänglighet & Tekniska Beskrivningar (Reservation för fel)
Vår ambition är att alltid hålla denna webbsida så uppdaterad och informationskorrekt som möjligt. Vi reserverar oss dock för eventuella fel kring produktinformation, prisändringar, produkter som tagit slut på lager och liknande händelser. Vi reserverar oss även för att vissa bilder kan skilja sig mot produktens verkliga utseende beroende på skärm-, upplösning och färginställningar på din dataskärm. Vid eventuell saldofel, att en vara utgått ur sortimentet, eller att felaktigt pris presenterats förbehåller vi oss rätten att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalt belopp med samma metod som valdes vid själva köpet.
  1. Priser
Alla priser är i SEK inklusive moms. Priserna som framgår är alltid de aktuella. Vi förbehåller oss rätten att när som helst justera priserna. Varken prissänkning eller prishöjning som presenteras i vår webbshop påverkar ordrar som redan lämnat vårt lager. Returer görs till samma priser som köpet.
  1. Orderläggning
Vår webshop www.dunkedesign.se är öppen 24h om dygnet. Du måste vara 18 år och ha giltigt kreditkort för att kunna köpa on-line. Hur genomför man en order:
  • När du valt vara, klicka på ”lägg i varukorgen”. I varukorgen, klicka på ”check-out” när du är färdig med din beställning.
  • Fullfölj ditt köp genom att fylla i namn och adressuppgifter. Du kan kontrollera hela ditt köp med totalbelopp innan du går vidare. Klicka sedan vidare ”gå till betalning” när du fyllt i all efterfrågad information.
  • När du uppgett dina betalningsuppgifter och ”genomför köp” så har ett bindande köpeavtal mellan dig och Dunke Design AB upprättats.
  • I detta stadie är din order fortfarande öppen för vår slutliga bekräftelse. När vi accepterat din order kontrolleras att det finns täckning på angivet kreditkort alternativt att du är kreditvärdig. Vi drar inte kostnaden omedelbart på ditt kort utan följer normal handelsprocess med en reservation innan beloppet slutligen dras från ditt konto någon dag senare. Finns det ingen täckning för ditt köp kommer ordern avbrytas här.
  1. Säker betalning
Alla priser inkluderar svensk moms. Vi använder oss av två olika företag som hanterar betalningslösningar; PayPal och Billmate. Du har fyra olika betalningsalternativ till dina köp:
  • PayPal (www.paypal.com)
  • Billmate Cardpay (billmate.se)
  • Billmate Invoice – betala inom 14 dagar (www.billmate.se)
  • Billmate Partpayment – Från 504 sek/månad (www.billmate.se)
Vill du specifikt läsa om hur Billmate behandlar dina personuppgifter hänvisar vi till www.billmate.se/integritetspolicy/ Vill du specifikt läsa om hur PayPal behandlar dina personuppgifter hänvisar vi till https://www.paypal.com/au/webapps/mpp/ua/privacy-full
  1. Tull & Importavgifter
Om din angivna leveransadress är utanför EU, betalar du som köpare kostnader och avgifter kopplade till införtullning och import. Dessa kostnader brukar vanligtvis avkrävas av dig så fort godset når gränsen till ditt land. Vi har tyvärr ingen kontroll över tullkostnader och avgifter och kan därför inte upplysa om hur mycket det kommer att kosta dig. Kostnaderna varierar från land till land. Vänligen kontakta din lokala tullmyndighet för vidare information.
  1. Leverans inom Sverige
Vi levererar varor över hela Sverige. Beroende på din bostadsort varierar det vilket transportföretag som kommer distribuera dina varor. Vi erbjuder fri frakt inom Sverige (gäller ej Games). För större möbler som matbord, soffor, sängar, hyllsystem etc, ingår fri frakt till din ytterdörr/tomtgräns, s k ”Curbside”. För stolar, pallar och mindre varor ingår normalt frakt till ditt närmsta DHL ServicePoint ombud där du avhämtar varan. Önskas mer serviceanpassad leverans som t ex inbärning, vänligen kontakta oss för prisuppgift på info@dunkedesign.se. För våra företagskunders beställningar erbjuder vi företagsanpassade leveranssätt.
  1. Leverans outside Sweden
Vi skickar gods över hela Europa. Fraktkostnaden varierar beroende på volym och vilket land du önskar varorna skickade till. Fraktpriser framgår av din beställning via vår webshop. Som standard levererar vi enligt fraktvillkor ”Curbside”, vilket innebär leverans till trottoar / ytterdörr / tomtgräns. Vi reserverar oss för att det i vissa länder kan finnas en distributör som för vissa produkter kan ha försäljningsrättigheter. I de fall detta gäller förmedlar vi gärna kontakten så du kan fullfölja ditt köp lokalt. För norska och schweiziska kunder gäller särskilda villkor, kontakta oss för prisuppgifter och villkor.
  1. Avbeställning av order
Du kan avbeställa din order om godset fortfarande inte har lämnat vårt lager. Har godset lämnat kommer ordern levereras till dig och du får då hantera det hela som en normal retur (vänligen se vårt avsnitt om ”Ångerrätt”). Specialtillverkade produkter kan inte avbeställas. Så fort betalning är utförd är en bindande order juridiskt upprättad. Köpet kan vare sig hävas eller återbetalas. Specialprodukter innefattar t ex specialanpassade tyger, färger, mått eller allmänna modifieringar utifrån en standardprodukt.
  1. Outlöst försändelse
För försändelse som ej löses ut eller vid vägran av varumottagande varpå godset går i retur till vårt lager, debiteras en avgift om 700 kr för kostnader uppkomna i samband med returhantering och frakt. Vid upprepade försök att leverera ut gods till dig debiteras avgiften en gång per outlöst försändelse.
  1. Ångerrätt
I enlighet med Distanshandelslagen har du som privatperson 14 dagar på dig att ångra ditt köp från dagen då du mottog varan. När du mottagit varan har du rätt att försiktigt besiktiga och pröva den. Om varan och förpackningen har använts på ett icke aktsamt sätt bär du som kund ansvar för att varan tappat i värde. När vi mottagit den returnerande varan och utfört mottagningskontroll kommer vi meddela dig om varan går att sälja som ny eller tvingas pris reduceras. Efter att vi informerat dig kommer återbetalning ske med reducering för eventuellt uppstådd värdeminskning. När vi mottar din returnerade vara i fullgott och åter säljbart skick kommer vi göra en återbetalning i överensstämmelse med ditt inköpspris, inklusive kostanden för frakten som ingick i ditt köp. Vi betalar dock inte din returfrakt. Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som användes vid själva köpet. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att du delgett oss din önskan att nyttja din ångerrätt, dock inte förrän din returnerade vara ankommit vårt lager.
  1. Retur av varor
Fraktkostnaden vid en retur betalas av dig som kund och inte av oss. Du ansvarar också för bokning av själva transporten. För större order kan vi hjälpa till att arrangera en fraktbokning. Tänk på att du som kund i alla avseenden är ansvarig för en returfrakt till dess att den nått vårt lager. Skador uppkomna under returfrakten är under ditt ansvar. Var mycket noga med att spara originalkartonger och packa varan på ett säkert sätt så inga skador uppstår på produkten eller emballaget. Spara din fraktsedel och sändningsnummer som bevis tills du mottagit meddelande från oss att varan ankommit vårt lager. Vänligen kontakta oss innan samtliga returer på info@dunkedesign.se. Hur gör man en retur:
  • Skicka ett mail till info@dunkedesign.se inom 14 dagar efter att du mottagit din vara om du önskar nyttja din ångerrätt.
  • Skicka din vara i sin originalkartong inom 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill nyttja din ångerrätt.
  • Fyll i vår returblankett och bifoga varan du returnerar.
  • Returfrakt bekostas och arrangeras av dig som kund. Vill du ha våra rekommendationer med vem godset kan fraktas, vänligen kontakta oss på info@dunkedesign.se.
  • Vi kommer återbetala dina pengar inom 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande om att nytta din ångerrätt. Dock sker ingen återbetalning förrän vi mottagit varan på vårt lager för kontroll.
  • Om den returnerade varan inte anländer till oss i sin originalkartong och/eller inte är i samma skick som när du fick den, kan avdrag för värdeminskning komma att ske och regleras därefter.
Vår returadress är: Dunke Design AB C/O LGT Logistics AB Lagerhus 2 Verkstadsgatan 15 543  23 TIBRO
  1. Garanti & Reklamation
Vårt mål är att alla våra kunder ska få varor av hög kvalitet. Om något inte motsvarar dina förväntningar när du mottagit din vara eller att leveransen inte är identisk med ditt köp, vänligen kontakta oss omgående på info@dunkedesign.se. OBS! Du som kund är skyldig att kontrollera dina varor vid ankomst. Reklamation av skador som uppstått under transporten (transportskador) måste anmälas till oss senast 7 dagar efter att du mottog varan. Därefter tappar Dunke Design AB möjligheten att ställa transportören skyldig för uppkomna skador. När du anmäler din skada eller upptäcker något som inte stämmer med ditt köp, vänligen uppge ditt ordernummer, en beskrivning av skadan om vad som är fel samt gärna några bifogade bilder. Vi säljer våra produkter med två (2) års fabriksgaranti samt tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Om något är fel med produkten ber vi dig meddela oss så fort skadan upptäcks. I ett första läge undersöker vi möjligheten att laga din vara. Går inte det erbjuder vi dig antingen en ny vara, rabatt eller retur med återbetalning. Detta bedöms från fall till fall. Om din reklamation har brister helt i enlighet med din beskrivning står vi självklart för returkostnader. För arrangering av returfrakt, vänligen kontakta oss på info@dunkedesign.se.
  1. Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrade omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, viket innebär att Dunke Design AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
  1. Tvist
Konsument: Tvist i anledning av detta avtal prövas av Stockholms tingsrätt som första instans. Svensk lag ska tillämpas. Terms of purchase for private individuals at Dunke Design AB   1.Terms & Conditions The following terms and conditions apply to quotation and sales of products at Dunke Design AB (hereafter after referred to as “us”) website (www.dunkedesign.se), owned and maintained by: Dunke Design AB Tenngjutargränd 1 b 129 40 HÄGERSTEN SWEDEN Org nr: 559003-0713 These terms and conditions are applicable where Swedish or other applicable law does not prescribe terms that are in conflict with these. For private consumers, the Sales of Goods Act and the Distance and Doorstep Sales Act would apply, which also includes protection for us. More information about this is available Swedish Consumer Agency website www.kov.se For corporate customers, refer to our document “General Terms of Sale to Businesses 2017-05-10 (Dunke Design AB)”
  1. Customer and Personal Data Policy
All information shared with us is only used to provide the greatest possible service around your buying process. All information you share with us is strictly confidential and in accordance with the new data protection regulation GDPR. The information you share with us will not be forwarded or sold in any way or in any form. Your e-mail address is used to send order confirmation to you and if we need to contact you. When you shop with us, you will automatically be registered for our newsletter. If you do not want to receive our newsletter, simply unsubscribe via a link in the email’s footnote. Other personal information is used to provide you with the best possible help before, during and after purchase. By visiting our website and providing personal information at the time of purchase, you agree to the processing of your personal information. All visitors to the website also provide an electronic trail that may constitute personal information. We use cookies to store information about ongoing purchases. By visiting our site, you agree to this. If you do not want to allow cookies, you can avoid it by changing the settings on your browser. Personal Data Protection Officer for the processing of personal data with us is Jörgen Brorsson. When distributing our products, necessary personal information is provided to freight forwarders in order to fulfill delivery. You as a customer always have the right to have your personal information deleted on request, please contact us. We occasionally use “third party beacons” (Google Analytics) to analyze where our visitors go and what they do while visiting our website. We reserve the right to change this policy at any time, please check this website regularly for updates.
  1. Content – Product Availability & Technical Descriptions (with Reservation for Error)
Our ambition is to always keep this website as up-to-date and accurate as possible. However, we reserve for any errors regarding product information, price changes, out of stock and similar events. We also reserve the right that some images may differ from the actual appearance of the product depending on the screen, resolution, and color settings on your computer screen. In case of a balance error, if a product has been removed or an incorrect price is shown, we reserve the right to cancel the purchase and refund any amount paid in accordance with the same method chosen at the time of purchase.
  1. Prices
All prices are in SEK including VAT. The prices shown are always the current ones. We reserve the right to adjust prices at any time. Neither price reduction nor price increase presented in our webshop affect orders that have already left our warehouse. Returns are made at the same prices as at the time of purchase.
  1. Order Placement
Our webshop www.dunkedesign.se is open 24 hours a day. You must be 18 years old and have a valid credit card to purchase online. How to place an order:
  • When you choose an item, click on “Add to Cart”. In the shopping cart, click on “check-out” when you have finished your order.
  • Complete your purchase by filling in name and address details. You can check your entire purchase with a total amount before proceeding. Then click on “go to payment” when you fill out all the requested information.
  • When you have entered your payment details and “complete purchase”, a binding purchase agreement between you and Dunke Design AB has been established.
  • At this stage your order is still open for our final confirmation. Once we have accepted your order, check that there is sufficient credit available on the specified credit card or that you are creditworthy. We will not deduct the cost immediately on your card without following the normal trading process with a reservation before the amount is finally deducted from your account a day later. If your credit card or method of payment is declined for your purchase, the order will be canceled at this point.
  1. Secure payment
All prices include Swedish VAT. We use two different companies that handle payment solutions; PayPal and Billmate. You have four different payment options for your purchases:
  • PayPal (www.paypal.com)
  • Billmate Cardpay (www.billmate.se)
  • Billmate Invoice – Pay within 14 days (www.billmate.se)
  • Billmate Partpayment – From 504 sek / Month (www.billmate.se)
If you would like to read specifically about how Billmate processes your personal information, please refer to www.billmate.com/integritetspolicy/ For specific information about how PayPal processes your personal information, please refer to https://www.paypal.com/au/webapps/mpp/ua/privacy-full
  1. Customs & Import Fees
If your specified shipping address is outside the EU, as purchaser you will pay costs and fees related to customs clearance and import. These costs are usually required by you as soon as the goods reach the border with your country. Unfortunately, we do not have control over customs fees and fees and therefore cannot advise (or give an indication on) how much it will cost you. The costs vary from country to country. Please contact your local customs authority for further information.
  1. Delivery within Sweden
We ship goods throughout Sweden. Depending on your place of residence, it varies which carrier will distribute your goods. We offer free shipping within Sweden (does not apply to Games). For larger furniture items such as dining tables, sofas, beds, shelving systems, etc., free shipping is included to your front door / property, called “Curbside”. For chairs, stools and small items, shipping is usually included in your nearest DHL ServicePoint agent where you pick up the item. If you would like more customized delivery, such as delivery into a residence, please contact us for pricing at info@dunkedesign.se. For our corporate customers, we offer delivery solutions for businesses.
  1. Delivery outside Sweden
We ship goods throughout Europe. Shipping costs vary depending on the volume and the country you wish the goods sent to. The current shipping price will be shown when you are processing your order in webshop. As per our standard terms of delivery, we apply “Curbside”, delivery to the door / property line. We reserve the right that in some countries there may be a distributor who may have sales rights for certain products. In this case, we would act as an intermediary for you so that you can complete your purchase locally. For Norwegian and Swiss customers, special conditions apply, please contact us for pricing and terms.
  1. Cancellation of orders
You can cancel your order if the goods have not left our warehouse. If the goods have been shipped, the order will be delivered to you and you will then be able to handle it as a normal return (please see our section on “Right of withdrawal”). Custom made product orders cannot be canceled. As soon as payment is made, a binding order is legally established. The purchase can neither be canceled nor refunded. Special products include customized fabrics, colors, measurements or general modifications based on a standard product.
  1. Unsorted shipment
For shipment that is not collected at the delivery point or in the case of refusal of receipt of goods, after which the goods are returned to our warehouse, a fee of 700 SEK will be charged for costs incurred in connection with return handling and shipping. In the event of repeated attempts to deliver goods to you, the fee is charged once per undelivered shipment.
  1. Right of withdrawal
In accordance with the Distance and Doorstep Sales Act, you have 14 days to return your purchase from the day you received the item. Once you have received the product, you are entitled to carefully inspect and try it. If the product and the packaging are not in original condition, you as a customer are responsible for the loss of value of the product. Once we have received the returned item and performed inspection upon receipt of the returned goods, we will notify you if the item can be sold as new or if the resell price must be reduced. After we have informed you, the refunded amount will be made with a reduction for any resulting decrease in value. When we receive your returned in full and resalable condition, we will make a refund in accordance with your purchase price, including the cost of shipping included in your purchase. However, we do not pay your return shipping costs. The refund is made using the same payment method used for the purchase. Refunds will be made no later than 14 days after you divulge your wish to exercise your right of withdrawal, but not until your returned has arrived to our warehouse.
  1. Return of goods
The shipping charge on a return is paid by you as a customer and not by us. You are also responsible for booking the transport itself. For larger orders, we can help arrange a freight reservation. Keep in mind that you as a customer in all respects are responsible for a return freight until it reaches our warehouse. Damage resulting from the return shipping is under your responsibility. Be very careful to save original cartons and securely pack the product so that no damage to the product or packaging occurs. Save your shipping slip and shipping number as proof until you received a message from us that the item arrived at our warehouse. Before making any returns, please contact us before all returns on info@dunkedesign.se. How to make a return:
  • Send an email to info@dunkedesign.se within 14 days of receipt of your product if you wish to use your right of withdrawal.
  • Send your item with original packaging within 14 days after you inform us that you wish to use your right of withdrawal.
  • Fill out our return form and enclose it with the item you are returning.
  • Returns are at your expense and are to be arranged by you as a customer. If you would like our recommendations for carriers with whom the goods may be shipped, please contact us at info@dunkedesign.se.
  • We will refund your money within 14 days of receiving your notice of your right of withdrawal. However, no refund will be made until we have received the returned item at our warehouse for inspection.
  • If the returned item does not arrive to us in its original packaging and/or is not in the same condition as when you received it, a deduction for depreciation may occur and then adjusted thereafter.
  Our return address is: Dunke Design AB C/O LGT Logistics AB Lagerhus 2 Verkstadsgatan 15 543 23 TIBRO
  1. Warranty & Complaints
Our goal is that all our customers will receive high quality merchandise. If something does not match your expectations when you receive your item or that the delivery is not identical to your purchase, please contact us immediately at info@dunkedesign.se. NOTE! You as the customer are required to check your items ordered upon arrival. Claims for damage caused during transport (transport damage) must be reported to us no later than 7 days after your receipt of your order. After that, Dunke Design AB loses the opportunity to impose a liability on the carrier for any damage caused. When you report your damage or detect something that does not match your purchase, please provide your order number, a description of the damage to what is wrong, and preferably any attached pictures. We sell our products with two (2) years of factory warranty as well as three (3) years of warranty under the Sales of Goods Act. If something is wrong with the product, please let us know as soon as the damage is detected. As a first measure, we investigate the possibility to fix your product. If that is not possible, we will offer you either a new product, a discount or a return with a refund. This is assessed on a case by case basis. If your claim is completely in accordance with your description, we are of course responsible for return costs. For return shipping, please contact us at info@dunkedesign.se.
  1. Force Majeure
Events such as war, natural disaster, labor market disputes, government decisions, missing deliveries from subcontractors, aggravated circumstances and a comparable event beyond our control, which could not reasonably be foreseen, should be attributed to force majeure, which means that Dunke Design AB is exempted from its obligations to Complete entered agreements.
  1. Dispute
Consumer: Disputes arising from this agreement are being investigated by the Stockholm District Court as the first instance. Swedish law shall apply.
Close Menu
Join Waitlist We will inform you when the product arrives in stock. Just leave your valid email address below.
Email Quantity We won't share your address with anybody else.
×

Cart